Alternate Text

تست عرق -بیماری سیستیک فیبروزیس

تست عرق در اطفال
Cystic fibros به عنوان يکی از اختلالات مادرزادی متابوليکی منتج از انحراف ساختار ژنتيکی است . اين بيماری به علت ناتوان بودن عمليات درمانی در زمره بيماريهای کشنده طبقه بندی می شود . در صورتيکه پدرو مادر هر دو ناقل باشند بيماری به نوزاد سرايت می کند . انتشار ناهنجاری ژنتيکی بر حسب نژادهای گوناگون تغيير می کند که نرخ متوسط آن يک بيمار در هر 1500 تولد زنده است . نشانه های بيماری متعدد است ، هر چند اين نشانه ها دقيقا با بقيه بيماری ها يکسان نيست اما پزشکان در اغلب موارد در تشخيص CF از ديگر بيماريهای دوران کودکی تنها توسط معاينات بالينی دچار مشکل می شوند .

نشانه ها
CF بطور کلاسیک در اوایل کودکی تظاهر می‌کند، هر چند تقریباً ۴ درصد بیماران در بزرگسالی تشخیص داده می‌شوند. ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران در بدو تولد با ایلئوس مکونیوم تظاهر می‌کنند و سایرین با شکایات تنفسی مزمن یا نارسایی رشد، یا هر دو در سنین بالاتر مراجعه می‌کنند. پیشرفت بیماری ریوی، عامل اصلی تعیین کننده ابتلا و مرگ و میر است. اکثر بیماران به علت نارسایی تنفسی بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی فوت می‌کنند. شایعترین علایم بیماری مربوط به درگیری دستگاه تنفسی است؛ این علایم شامل سرفه همراه با خلط، خس خس سینه و عفونت ریه‌ها می‌باشد در مواردی سینوزیت و پولیپ‌های بینی نیز مشاهده می‌شود. سایر علایم بیماری عبارتند از: دل دردهای عود کننده، کاهش وزن، اختلال در گوارش غذا، انسداد روده، تهوع و استفراغ، اسهال چرب، نارسایی در رشد و درگیری کبد.

 

تشخیص: بیماری غالباً در شیرخوارگی و یا اوایل کودکی تشخیص داده می‌شود تائید و تشخیص براساس نتایج تست عرق انجام می‌شود. در این آزمایش مقدار سدیم و کلر (نمک) موجود در عرق کودک اندازه گیری می‌شود؛ برای انجام آزمایش با استفاده از امکانات موجود تولید عرق را در دست یا سر بیمار افزایش می‌دهند و با استفاده از الکترود مخصوص که در عرق گذاشته می‌شود میزان سدیم و کلر اندازه گیری می‌شود. میزان نمک موجود در عرق کودک مبتلا از فرد معمولی بالاتر است و به این ترتیب با توجه به نتایج تست عرق و علایم بالینی بیمار، تشخیص تائید می‌شود. ۱ تا ۲٪ مبتلایان به CF، غلظت طبیعی کلر در عرق نشان می‌دهند. به هر حال در این بیماران، اختلاف پتانسیل فراپوششی بینی معمولاً تشخیص دهنده CF است. در هر حاضر هیچ درمان علاج دهنده‌ای برای CF وجود ندارد، هر چند بهبود اداره علایم بیمار، طول عمر متوسط را از اویل کودکی به ۴۰ - ۳۰ سالگی افزایش داده‌است.
 
درمان طبی
به دلیل بروز عفونت‌های باکتریایی مزمن و کشنده در راه‌های تنفسی کنترل عفونت و حفظ عملکرد تنفسی مطلوب کلید اصلی درمان است. دارو درمانی در این بیماران شامل موارد زیر است:
  • آنتی بیوتیک‌ها به منظور پیشگیری از عفونت استفاده می‌شوند.
  • داروهای گشاد کننده برونش برای باز نگه داشتن مسیرهای تنفسی استفاده می‌شود.
  • از کورتون‌ها به منظور کاهش التهاب در سیستم تنفسی استفاده شود.
  • برحسب نیاز از آنزیمهای پانکراس (لوزالمعده) برای کاهش مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.
  • مکمل‌های ویتامین‌های محلول در چربی برای بیمار تجویز می‌شود که معمولاً به صورت روزانه مصرف می‌شود.
زمانی که کودک در بیمارستان بستری است یا در موارد بیماری ریوی پیشرفته برای پیشگیری از کمبود اکسیژن ممکن است اکسیژن درمانی انجام شود.
  • فیزیوتراپی سینه برای خارج کردن ترشحات به صورت روزانه باید انجام شود بنابراین آگاهی والدین از ورزشها و تمرینات تنفسی در این رابطه بسیار مهم است. این تکنیک میتواند مشکلات تنفسی بیمار را به حداقل رسانیده و طول عمر بیمار را افزایش دهد.این تکنیک ها شامل تمرینات تنفسی،تحریکات سرفه موثر و تمرینات هوازی میباشد که هر کدام متناسب با شرایط فرد،از زمان تشخیص تا پایان زندگی،توسط متخصص فیزیوتراپی تجویز و اجرا میشود و به والدین نیز آموزش داده میشود.
در موارد پیوند ریه نیز تکنیک های خاص فیزیوتراپی وجود دارد که بحث در این باره ار حوصله این مطلب به خارج است. یک فیزیوتراپیست بیمار مبتلا به CF مدام با این فرد در ارتباط است و بیشتر از هر گروه درمانی دیگری در جریان روند درمانی اوست؛ از این رو باید توجه داشت که این فرد مدیریت روند درمانی را تا حدودی در اختیار خانواده قرار میدهد تا با توصیه های وی،والدین بیمار از درمان های مختلف آگاهی یابند.
دستگاه تست عرق مدل NANODUCT:
با گذشت بيش از 25 سال استفاده موفق از دستگاه ماکروداکت به تدريج نياز به تست عرق برای کليه نوزادان احساس شد . دستگاه نانوداکت به گونه ای طراحی شده که درنوزادان زير 2 هفته نيز اين تست قابل انجام می باشد .تشخيص بيماری CFدر مراحل اوليه بسيار حياتی بوده و باعث استفاده از روش مناسب درمان بخصوص استفاده از جريان غذايی مناسب برای کمک به پانکراس و حفاظت نوزاد از مشکلات تنفسی می شود.دم وجود روشهای مشابه در ديگر دستگاهها باعث منحصر بفرد شدن اين دستگاه شده است . روشهای ديگرآناليز با استفاده از مخلوط نمونه که در مراحل مختلف جمع آوری شده است صورت می پذيرد .در حالی که در سيستم نانوداکت عرق هيچگاه ديده نمی شود .قسمت تحقيق و توسعه شرکت وسکور نشان داد که تست عرق انجام شده توسط اين روش سادگی و راحتی بکارگيری و سرعت بالا را در انجام يک تست دقيق و قابل اطمينان در خدمت گرفته است.
 
ادامه
پیوندها
  • 04533247389
    04533243011
ميدان سرچشمه کوچه شمس
ساختمان پزشکان فارابي
پیام های بهداشتی
-تغذيه انحصاري نوزاران با شيرمادر تا شش ماهگي باعث كاهش احتمال شيرخوار به عفونت‌هاي نوزادي مي‌شود. -نوزاداني كه با شيرمادر تغذيه مي‌شوند، نسبت به ديگر نوزادان از وضعيت مطلوب‌تري برخوردارند. -به دليل وجود تركيبات ايمني بخش در شيرمادر، احتمال ابتلاي كودك به آسم و آلرژي و عفونت‌هاي نوزادان را كاهش مي‌دهد. -شيرخواراني كه از شير مادر استفاده مي‌كنند كمتر دچار مشكلات دنداني ناشي از پستانك و تغذيه مصنوعي مي‌شوند. هميشه سعي كنيد نمك را به اندازه مصرف خريداري كرده و از ذخيره نمودن نمك يددار تصفيه شده به مدت طولاني (بيش از يكسال) كه موجب كم شدن ميزان يد آن مي‌شود خودداري كنيد.
ساعات کاری
شنبه تا چهارشنبهپنج شنبه
7 الی 19:307 الی 14
کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به آزمايشگاه تشخيص طبي فارابی می باشد.
طراحی شده توسط شرکت پیوند طب و نرم افزار